دوربین مداربسته
انواع لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مداربسته :     لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته وسیله ای برای انتقال دادن نور از محیط بر روی حسگر تصویر و تنظیم زاویه دید دوربین است. حسگر تصویر این نور دریافتی را پردازش و به پالس الکتریکی تبدیل می کند و آن را به سرور مرکزی (دستگاه DVR یا … ) انتقال می دهد. سرور بعد از دریافت این این پالس ها آن ها را به تصویر قابل نمایش تغییر می دهد.

انتخاب لنز دوربین مداربسته با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است, در صورت انتخاب لنز نامناسب نور کافی به پردازشگر تصویر نمی رسد و دوربین نیز نمی تواند تصویر با کیفیتی را ارائه دهد. علاوه بر کیفیت, انتخاب لنز با فاصله کانونی مناسب در انتخاب آن اهمیت زیادی دارد. این فاصله کانونی بر حسب میلیمتر بیان می شود و زاویه دید و عمق آنرا مشخص می کند، و هر چه این عدد بیشتر باشد عمق دید لنز بیشتر و هرچه کوچک تر باشد زاویه دید آن بیشتر است. در واقع زاویه و عمق دید با هم نسبت عکس دارند.

لنز دوربین مداربسته از لحاظ مکانیزم کار و قابلیت تنظیم فاصله کانونی انواع زیر را در بر می گیرد:

 لنز فیکس (ثابت):

این لنزها فاصله کانونی ثابتی دارند و زاویه و عمق دید آن ها ثابت است. از این لنزها در مکان هایی استفاده می شود که زاویه و عمق مناسب برای آن مکان مشخص است.

۲- لنزهای وریفوکال (Varifocal):

این لنز دوربین مداربسته دارای فاصله کانونی متغیر و قابل تنظیم هستند که در یک بازه مشخص قابل تغییر هستند( زاویه و عمق دید لنز قابل تغییر می باشد), این لنزها یک بازه فاصله کانونی مشخص دارند , به طور مثال فاصله کانونی لنز های وریفوکال ۲٫۸ – ۱۲ از ۲٫۸ میلیمتر تا ۱۲ میلیمتر قابل تنظیم است . در این لنزها از ۲ اهرم برای تنظیم فاصله کانونی , وضوح و شفافیت تصویر استفاده می شود .

یکی از اهرم ها مربوط به تنظیم مکان عدسی دوم که فاصله کانونی آن را تغییر می دهد و اهرم دیگری برای تغییر مکان عدسی اول نسبت به حسگر تصویر است که وضوح و شفافیت تصویر را تغییر می دهد و focus تصویر باید به صورت دستی انجام شود. از این لنزها بیشتر در مواقعی استفاده می شود که زاویه و عمق دید مناسب به طور کامل مشخص نیستند و باید فاصله کانونی قابل تغییر باشد.

۳- لنزهای Zoom یا موتوردار (Motorized):

این لنز ها نیز مانند لنزهای وریفوکال دارای فاصله کانونی قابل تغییر می باشند با این تفاوت که این فاصله کانونی از راه دور و توسط موتور این لنز قابل تغییر است. این لنزها خودکار و هوشمند هستند. استفاده از این لنزها بسیار کم شده است و دوربین های اسپید دام به دلیل هزینه پیاده سازی کمتر و امکانات بیشتر جایگزین استفاده از آن ها در دوربین ها شده اند.

لنزهای دوربین مداربسته از لحاظ نوع نصب:

۱- لنزهای داخلی : این لنزها به صورت ثابت داخل دوربین مداربسته نصب و غیر قابل تغییر می باشند.

۲- لنزهای خارجی : از این لنزها در دوربین های مداربسته باکس استفاده می شود و با ۲ نوع پایه CS یا C طراحی و تولید می شوند

تهیه شده توسط پشتیبانی فنی اچ دی تک – برای همایت و همراهی، ما رو در اینستاگرام اچ دی تک رو دنبال کنید