تشخیص حرکت دوربین مداربسته
قابلیت تشخیص حرکت دوربین مداربسته

تشخیص حرکت چیست ؟ به قابلیتی در سیستم نظارت تصویری گفته می شود که می تواند هرگونه حرکت در تصویر را از طریق بررسی تغییرات به وجود آمده تشخیص دهد.
که در اکثر محصولات نظارتی امروزی موجود است و برای فعال کردن آن می توان از طریق تنظیمات دستگاه انجام داد.

تشخیص حرکت دوربین مداربسته

یکی از کاربردهای مهم قابلیت تشخیص حرکت صرفه جویی در فضای ذخیره سازی تصاویر از طریق محدود کردن زمان ضبط تصاویر می باشد.

می توان سیستم نظارتی و دستگاه ضبط تصاویر را طوری تنظیم نمود که فقط هنگامی شروع به ضبط تصاویر کند که حرکتی در تصویر شناسایی شود.

فقط هنگامی دستگاه ضبط تصاویر (NVR) شروع به ضبط تصاویر دوربین مداربسته می کند که تغییرات به وجود آمده در تصویر به اندازه ای باشد که سیستم تشخیص حرکت آن را تشخیص دهد.

یکی از کاربردهای تشخیص حرکت دیگر این قابلیت ارسال پیغام هشدار به کاربر می باشد. شما می توانید با استفاده از فعال نمودن این قابلیت و تنظیم آن بر اساس نیاز و کاربری خود در هنگام تغییر تصویر و با استفاده از تنظیم سیستم هشدار از رویداد مورد نظر آگاه شوید.

مثال: در زمان تعطیلی دفتر کار یا ساختمان تجاری از ورود غیر قانونی افراد از درب ورودی یا تردد آنها از راهرو با خبر شد. اما باید برای جلوگیری از امکان بروز هشدار اشتباه حساسیت سیستم را با توجه به کاربری و مکان مورد نظر تنظیم نمود.

قابلیت تشخیص حرکت چگونه کار می کند ؟

در داخل هر دوربین مداربسته سنسور تصویر قرار دارد که لنز دوربین به آن متصل است و نور از طریق لنز به آن وارد می شود.
هنگامی که نور با سنسور تصویر برخورد می کند هر کدام از پیکسل ها نشان می دهند که چقدر نور از محیط دریافت شده است. مجموعه این الگوها و نقاط تاریک و روشن در پیکسل ها تصویری را می سازند که شما مشاهده می کنید.
هنگامی که شما قابلیت  حرکت را فعال می کنید معمولا می توانید ناحیه مورد نظر برای بررسی تغییرات را انتخاب نمایید. پردازنده تصویر با مقایسه فریم های متوالی تصویر ، هرگونه تغییر در پیکسل ها را بررسی می کند و اگر تعداد پیکسل ها به اندازه ای باشد که در سیستم تعریف شده است ، حرکت شناسایی داده می شود.تشخیص حرکت
اینکه چه مقدار تغییر در تصویر برای شناسایی حرکت کافی می باشد بستگی به درجه حساسیت یا درصد تعریف شده در سیستم دارد. سطح حساسیت به تغییرات نقاط تاریک و روشن در پیکسل تصاویر نگاه می کند

برای مثال اگر شما می خواهید سیستم شناسایی حرکت را روی درب ورودی تنظیم کنید می توانید آن را روی ۵۰ درصد تنظیم کنید تا هنگامی که چیز بزرگی وارد اتاق شد مانند یک شخص ، حرکت تشخیص داده شود اما در صورت ورود یک چیز کوچک مانند یک حشره حرکت نادیده گرفته شود.
رسیدن به بهترین نتیجه و برای جلوگیری از هشدار یا ضبط اشتباه ممکن است مدتی زمان ببرد. اما می توان برای شروع با حرکت افراد و تغییر درصد مورد نیاز برای را با توجه به محل مورد نظر و کاربری خاص سیستم تنظیم نمود.
این قابلیت می تواند در زمان تعطیلی مراکز اداری یا فروشگاه ها تا حد زیادی در مصرف فضای هارد دیسک صرفه جویی نماید و استفاده از آن در کنار سیستم های تشخیص هوشمند تصویر می تواند بسیار مفید باشد.